ÅlderB

Ålder S

ÅlderJ

måndag 13 september 2010

Jag är född!

Tisdagen den 31 augusti kom jag till världen! Ca 20 minuter över 12 på natten vaknar mamma av att det gör ont. Efter 10 min kommer värk nr 2 och mamma börjar fatta att det är nåt på G. Eftersom hon väntat på mig i 10 dagar tror hon knappt det är sant men det är det. Hon stiger upp o går o kissar och informerar min pappa om att det nog blir augusti ändå... Pappa har inte gått o lagt sig än men det gör han nu för att få lite sömn ialla fall. Mamma sätter sig i soffan o tittar på TV medan värkarna tilltar. Efter några timmar orkar hon inte mer utan väcker pappa. Han ringer efter morfar och sen till förlossningen. Mamma ligger nu på golvet o hänger över en fotpall. När pappa ringer förlossningen kräker mamma... När hon väl kan prata med BM i telefonen kommer en värk... När den är över säger BM som lyssnat på värken via telefon att "har du såna värkar är det nog bäst du kommer in". Mamma håller med så det är bara att ta sig ut i bilen o köra in. Pappa kör fort för värkarna kommer nu tätt... Men vi kommer in till förlossningen och mellan värkarna försöker de pracka på mamma lustgas, sterila kvaddlar eller vetekudde. Mamma vill bara ha EDA men när de undersöker henne är hon redan öppen 7cm o 10 min senare börjar hon krysta och är öppen 10 cm. Det hinns inte med nån smärtlindring alls... När de tar hinnorna avtar helt plötsligt värkarna och mina hjärtljud går ner, jag är rätt trött efter snart 4 intensiva timmar... De beslutar sig för att klippa i mamma för att jag ska komma ut lite lättare. Det är rätät mycket folk i rummet, BM, huvudBM, usk o läkare (fast hon står bara standby bredvid). Mamma krystar bra för 04:19 kommer jag ut och väl ute mår jag bra. 4 timmar från första värken och helt utan smärtlindring. Det hade mamma aldrig trott! Jag väger 4180g och mäts till 55cm på längden.

Efter ihoptråckling (hur stavas det?), vila, fika, kisseförsök 1 o 2 är det dax att ta sig till patienthotellet. Pappa kör mamma i rullstol genom kulvertarna. På patienthotellet bor mamma o jag i två dagar. Mina syskon kommer o hälsar på både på tisdagen o onsdagen. På onsdagen kommer även mormor o morfar fast då får vi gå ut för de får inte besöka oss på hotellet. Vi tar en promenad o fikar i blockets kafeteria.

Torsdag fm åker vi hem, jag är då 2 dagar gammal. Hemgångsvikt är 3900g vilket är helt ok.

Jag äter som en häst, är oftast rätt nöjd men gillar ännu inte att ligga för mig själv om jag är vaken. Vill gärna bli buren eller vara i någons famn. Sällskapssjuk o kelig! Men sover mycket på dagarna även om de dagarna mjölken kom igång (fredag o lördag) var jobbiga dagar när jag var rätt missnöjd hela tiden. Mamma satt i soffan hela dagarna med mig i famnen...
På nätterna brukar jag äta med 3 timmars mellanrum, ibland oftare (ökningsnätter?) o ibland sover jag 4h o då är mamma glad.

Jag o min storasyster Josefine

Jag och min storebror Sebastian

Jag är inte alltid glad...

Här sitter jag hos morfar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar