ÅlderB

Ålder S

ÅlderJ

måndag 29 augusti 2011

Måndag igen…

Så var det måndag igen. 5 veckor kvar nu… Lite ångest har jag nog. Egentligen inte för att börja jobba utan för samtalen jag måste ha innan med chefen. Vill inte Ledsen.

Men än så länge är jag ledig och jag har inte fått nån kallelse till möte än.

Idag blev det en cachingrunda i byn. Tänke jag skulle ta de jag hade kvar men så blev det inte riktigt. Lyckades med Försköningen och Pilfink-cachen. Sen gick jag till Preem och letade länge. Hittade ingen Ledsen. Gick bort till Tegelbruket och såg den men nådde den inte. Då gick jag hem… Får utrusta mig bättre nästa gång. Har sett cachen vid Järnvägsbron oxå men kunde inte nå den heller… Retligt!

Sen blev det bak: Pizzabullar och banankaka. Godkända bullar även om de blev väldigt barnvänliga o snälla. Men så är de ju tänkta till mellisbullar oxå. Josefine tryckte i sig 3st på raken o ville ha fler… Banankakan gillar inte barnen så då blir det mer till oss Ler. Den blev en favorit i somras. Gjorde den två gånger uppe i stugan. Receptet är ifrån Kokaihop.se som jag har i mobilen:

Ingredienser

2 st mogna bananer
1,5 dl socker
1 st ägg
50 gram smör
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bikarbonat
4 msk grädde
2 dl (rågade) mjöl (1,5 kkp)
Till formen
smör
riven kokos el. skorpmjöl

Instruktioner

1. Smörj form med smör och kokos eller skorpmjöl.
2. Mosa bananerna, rör ihop med socker, grädde och ägg. Smält smöret och tillsätt.
3. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker, bikarbonat i en annan bunke och rör sen ner i smeten.
4. Grädda i 175 grader i cirka 30 minuter (Eventuellt lite längre).
Receptet är skapat av: lanternan

DSC_0009-1

Pizzabullsreceptet är från broschyren om barnmat man fick på BVC: barnmat – råd och recept av Carina Trädgårdh Lunneryd

Det blir 30st

Ingredienser:

5dl lättmjölk
50g jäst
3msk flytande margarin
1tsk salt
1 ägg uppvispat
12-13 dl vetemjöl
2 paket bacon
1 dl ketchup
2 dl riven ost
1 ägg uppvispat
1 msk oregano

Gör så här:

1. Värm lättmjölken till 37gr. Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt det flytande margarinet, saltet, det uppvispade ägget och vetemjölet. Arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa ca 30 min.

2. Lägg baconskivorna i en varm stekpanna, stek. Låt baconskivorna rinna av på papper. Hacka dem.

3. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del och bred ketchup på dem. Fördela baconbitarna och den rivna osten. Rulla ihop degen o skär varje rulle i minste 15 bitar.

4. Lägg bullarna i pappersformar. Låt jäsa 15 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över lite smulad oregano.

5. Grädda i  ugn 225gr i ca 10 min.

DSC_0006-1

Nästa gång får vi nog prova lite mer smak på tomatsåsen…

Kramar
Cilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar